Notícies i actualitat

La jornada tècnica de Silme s’endinsa en els canvis digitals dels darrers anys i els reptes de futur per les administracions públiques

Data : 07/02/2019

El 30è aniversari de l’empresa comença amb la visió de quatre reconeguts experts

Els reptes tecnològics actuals i futurs de l’administració pública s’han posat damunt la taula avui matí a la jornada tècnica que obre les activitats de celebració del 30è aniversari de l’empresa pública Silme (Serveis d’Informàtica Local de Menorca). La presidenta del Consell de Menorca, Susana Mora, ha inaugurat la sessió a la sala de plens insular recordant que, gràcies a Silme, les administracions de Menorca són pioneres i referents estatals en tràmits electrònics com els agrupats a la Carpeta Ciutadana, i en els serveis IDE (Infraestructura de Dades Espacials). La consellera de Serveis Generals i presidenta del Consell d’Administració de Silme, Cristina Gómez, ha remarcat l’experiència d’èxit que suposa consorciar serveis entre Consell i ajuntaments com en el cas de Silme, i ha reivindicat també la necessitat d’un nou local per l’empresa, tant pels seus 25 treballadors com per raons de magatzem. Per la seva banda, el gerent de Silme, Paco Franco, ha volgut destacar que aquella idea visionària que fa 30 anys van tenir el president del Consell del moment, Tirso Pons, i l’actual
rector de la UIB, Llorenç Huguet, de mancomunar els serveis informàtics de Menorca en un moment en el que encara no se sabia molt bé quines serien les necessitats, s’ha demostrat molt vàlida i útil en el temps.

Manel Camps, enginyer informàtic i cap de projectes de Silme, ha estat l’encarregat de repassar d’on venim i on esteim en temes de transformació digital de les administracions menorquines. A la ponència, plena de dades curioses, ha quedat patent el salt tecnològic i el “tsunami de l’administració electrònica dels darrers dos anys”. I és que a Silme han passat de tenir un primer ordinador instal·lat al Consell insular (que en el seu dia va costar 60.000 euros i tenia 8 Megas de memòria RAM i 3 Gigas de disc), a tenir instal·lats avui en dia 1.200 ordinadors, 69 servidors, més de 500 aplicacions o mòduls i 55 portals web.

Camps ha relatat què van suposar els canvis tecnològics des de finals dels anys 80 fins avui, l’aparició de Windows, com es van instal·lar les primeres aplicacions ofimàtiques, la millora en la productivitat dels treballadors de les administracions que suposà poder informatitzar gestions com la recaptació, la generació de certificats de residents, etc. Tot això ha estalviat costos a les administracions de manera que, en paraules de l’enginyer, “hem demostrat que amb la informàtica es poden fer projectes amb un alt retorn de la inversió”. Però, amb tot el que Silme fa i desenvolupa, tenen clar que els serveis s’han de centrar en el ciutadà i simplificar processos i documents, cosa que no sempre és fàcil perquè, com ha criticat Camps, a vegades l’administració “en lloc de simplificar gestions, amb els anys les ha complicades més”. Per acabar ha detallat que en els anys 2017 i 2018, les administracions menorquines han fet 80.000 registres telemàtics, 70.000 notificacions electròniques i més de 3 milions de signatures electròniques. La taxa de registres telemàtics dels ajuntaments illencs es situa entre el 33 i el 60%, i cada dia es generen a les administracions 5.000 documents diaris (guardant 6 Gigas d’informació diaris).

El segon ponent ha estat Josetxo Arrarás Paños, conseller delegat de Tracasa i director gerent de Tracasa Instrumental, una empresa pública del govern de Navarra dedicada a potenciar el desenvolupament tecnològic a la comunitat. Arraràs ha explicat com han desenvolupat l’actual sistema cadastral de Navarra, altres sistemes d’informació territorial, serveis especialitzats, enginyeria de software, sistemes d’atenció al ciutadà i gestió de deutes. També ha comentat l’evolució d’aquesta potent empresa pública (dividida ara en dues branques) que actualment compta amb 456 treballadors, uns ingressos anuals de 24 milions d’euros, i clients tant nacionals com internacionals.
Arraràs ha acabat amb les noves oportunitats de futur que apareixen com són les relacionades amb el cotxe autònom i connectat, la medicina personalitzada (i els seus requeriments d’intel·ligència artificial i Big Data) o el turisme intel·ligent.

Després, la Doctora Antònia Paniza Fullana, secretària general de la Universitat de les Illes Balears, professora de Dret Civil i Magistrada Suplent de l’Audiència Provincial de les Illes Balears, ha exposat els reptes de la transformació digital de la UIB, un procés “complex però imprescindible que, més que una adaptació, requereix un canvi de mentalitat i organitzatiu”. La Universitat, que és transferidora de coneixement, “ha d’aconseguir el repte de la transformació digital” i ho prepara amb un consell assessor d’administració electrònica i un pla per anar implementant els canvis. En concret, aquests reptes que té la UIB són crear una administració sense papers; crear polítiques pròpies; facilitar l’accés a la informació a la persona interessada (ja disposen de seu electrònica però la volen ampliar amb notificacions, registres i expedients electrònics); definir i analitzar procediments i serveis de la UIB per fer-ho tot més àgil; automatitzar aquests procediments; estudiar eines diferents que es puguin implantar i adaptar tots els nous requeriments de protecció de dades personals.

El darrer ponent ha estat Nacho Alamillo, Doctor en Dret, auditor de sistemes d’informació i director general d’Astrea la Infopista Jurídica, consultora especialitzada en firma electrònica i criptografia. Alamillo, que també és membre del grup d’Infraestructura de Seguretat de Firma Electrònica de l’Institut Europeu de Normes de Telecomunicacions, ha començat introduint la noció de mercat únic digital que s’impulsa des de la Unió Europea, un mercat únic de béns i serveis però en l’àmbit digital, mitjançant l’eliminació de barreres reglamentàries. Això abastarà aspectes tan diversos com el màrqueting digital, el comerç electrònic o les telecomunicacions, de manera que es millorarà l’accés a la informació i la cultura i incrementarà les oportunitats de treball. De fet, les aplicacions pràctiques del mercat únic digital aniran des de la possibilitat d’accedir al nostre historial clínic quan viatgem a un altre país europeu o fer un tràmit amb la nostra administració pública si estem fora del país. Sobre la situació actual de l’administració electrònica, Alamillo ha apuntat que “no ha de ser un clon electrònic del paper, sinó que s’ha de transformar la seu electrònica per potenciar la innovació”.

Silme continuarà la celebració dels seus 30 anys amb un acte més festiu que tindrà lloc demà divendres a l’auditori de Ferreries a les 12.30 hores.

Recordem que Silme és l’unica empresa Societat Anònima de capital públic de l’illa i aglutina tots els serveis i necessitats informàtiques de les administracions de Menorca (Consell i ajuntaments). A més d’encarregar-se dels propis sistemes informàtics i xarxes, també desenvolupa programes i aplicacions per facilitar les gestions diàries i gestiona la Carpeta Ciutadana, el portal que permet als ciutadans fer tràmits electrònics amb el seu ajuntament o el Consell a través d’Internet. Així mateix, Silme s’encarrega dels serveis IDE (Infraestructura de Dades Espacials).

Maó, 14 de febrer de 2019

 

Compartir:   Publicar en facebook  Publicar en twitter
Imatges relacionades
Foto 1Foto 2Foto 3
 
 
Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) El PTI marca el model de desenvolupament de l'illa. Aquí podeu consultar el document en la seva integritat.
Carpeta Ciutadana Carpeta Ciutadana Apropam l'administració a la ciutadania. Els teus expedients a tan sols un clic. Demana el teu PIN CIUTADÀ
Menorca Talaiòtica Menorca Talaiòtica
Web Reserva de Biosfera Web Reserva de Biosfera Informa't de les novetats sobre les funcions de conservació, desenvolupament i de la Reserva de Biosfera.
IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca) IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca)
SAC SAC El Consell ofereix un servei integral d’atenció a la ciutadania. Informa’t de tots els tràmits que hi pots realitzar.
Contractació i Perfil del Contractant Contractació i Perfil del Contractant Contractes, licitacions, contractar, licitar, licitador
BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears
 
 
 

  © Consell Insular de Menorca - Pl. Biosfera, 5 - 07703 MAÓ
 
Avís Legal  |  Accessibilitat  |  Mapa web  |  XHTML 1.0  |  CSS 2.1  |  RSS