Notícies i actualitat

Els avanços tecnològics han fet possible reduir en 2013 en un 22% el número d’incidents gestionats relacionats amb emergències vitals i no vitals, assistències, denúncies i informació preventiva, respecte l'any passat

Data : 20/03/2014

La consellera d’Administracions Públiques, M. Núria Riera, acompanyada del conseller de Cooperació, Esports i Habitatges, Juanjo Pons; ha presentat avui a Menorca la Memòria d’Activitat del Servei d’Emergències de les Illes Balears de l’any 2013, acompanyada pel director del SEIB112, Xisco Bosch, que ha explicat en detall les xifres.

Per part del Consell Insular de Menorca també han estat presents a l’acte Pilar Pons, Vicepresidenta Primera i consellera de Serveis Generals, Treball i Innovació; Luis Alejandre, conseller de Mobilitat i Projectes i Vicepresident Segon. També han assistit el batle d’Es Castell, Lluís Camps, el director insular de l’Administració General de l’Estat a Menorca, Javier López-Cerón, el cònsol honorari d’Alemanya, Matthias Rotters, membres de la Policia Local d’Alaior, Ciutadella, Es Mercadal, Ferreries i Maó, Protecció Civil d’Es Mercadal i Maó i representants de Bombers de Menorca, Ibanat, Autoritat Portuària, Cos Nacional de Policia, Sasemar, entre d’altres organismes.

Riera ha destacat les millores que s’han dut a terme durant el 2013, i especialment pel que fa als avanços tecnològics, fet que ha permès guanyar en eficiència: “es pot donar un servei al ciutadà de més qualitat, una millor i més ràpida resposta a persones que estan en una emergència”.

S’han dissenyat eines informàtiques que faciliten la tasca als operadors, com la derivació de telefonades segons el prefix que permet que les telefonades que entren des d’un mòbil amb prefix estranger, puguin ser ateses directament per un gestor que parla l’idioma corresponent.

La consellera ha recalcat que la qualitat del servei també ha millorat amb la incorporació del botó de desviament de telefonades no procedents, eina que el 2013 ha fet possible que els operadors de l’112 hagin estalviat més de 600 hores de feina administrativa en la creació d’incidents de les telefonades per bromes, per errors en la marcació o per salts de la línia.

Aquests avanços han permès a l’illa de Menorca que el número d’incidents gestionats relacionats amb emergències vitals i no vitals, assistències, denúncies i informació preventiva hagi davallat el 2013 un 22% respecte a l’any anterior.

Un altre avanç ha estat la incorporació de l’aplicació Whatsapp per resoldre les emergències relacionades amb les recerques i rescats. Els usuaris es podran comunicar per aquest xat i enviar les dades de situació en GPS, fotografies o vídeos. Per exemple, l’any passat varem activar a Menorca 8 recerques i 16 rescats. En aquest sentit amb l’ús d’aquesta aplicació es guanyarà temps en la localització de l’incident i es podrà resoldre amb més rapidesa.

També s’han firmat convenis de col·laboració amb col·lectius especials, com el que regula el protocol d’emergències per atendre a persones afectades per una laringectomia, signat amb l’Associació Espanyola contra el Càncer.

La consellera ha volgut agrair a tot l’equip de professionals dedicats a les emergències que fan possible que aquest servei sigui cada vegada millor i que una bona coordinació dels organismes que intervenen redunda en una millor qualitat del servei.

A continuació, el cap del Departament de Tecnologia i Comunicació del SEIB112, Job Torres, ha presentat la conferència “Noves Tecnologies. Comunicacions al SEIB112” i ha explicat els procediments bàsics del Centre d’Emergències 112 i la manera com la tecnologia permet guanyar en eficiència (optimització de recursos) i eficàcia (assolir els objectius).

DADES MENORCA
Pel que fa a les xifres de la memòria d’activitat del SEIB112 que s’han presentat, Francisco Bosch, ha destacat que el 2013 es van atendre a les Illes Balears un total de 1.040.516 telefonades que van generar 183.892 incidents.

A Menorca el número total d’incidents gestionats va ser de 11.291, i segons a la prioritat assignada a cada incident, aquests es distribueixen de la següent manera:
- 1.632 de prioritat 1 o emergència vital
- 1.501 de prioritat 2 o emergència no vital
- 761 de prioritat 3 o assistència
- 462 de prioritat 4 o denúncia
- 38 de prioritat 5 o informació preventiva

La resta d’incidents que van de les prioritats 6 a la 9, que comptabilitzen 7.167, tenen a veure amb consultes, informacions o denúncies no vitals que, no obstant, generen un incident que l’eina estadística comptabilitza automàticament, però que no es poden considerar incidents pròpiament dits.

En aquest sentit els de prioritat 1 o emergència vital i de prioritat 2 o emergència no vital 2, suposen un 36,5% del total d’incidents gestionats, seguit de les cremes controlades (30,4%).

Quant a la distribució dels incidents gestionats segons la categoria a la qual s’adscriuen, cal assenyalar que la majoria d’aquests incidents, 1.672 (un 40’5%) tenien a veure amb l’assistència sanitària, mentre que 840 estaven relacionats amb la seguretat ciutadana (bregues i baralles, agressions, robatoris, molèsties per renous, etc). Segueixen en nombre d’incidents els que s’agrupen dins seguretat del trànsit (accidents, fonamentalment), amb un total de 490; els del grup foc, salvament i rescat, amb 473, i finalment els que tenen a veure amb les infraccions de les ordenances municipals sumen 406 incidents.

També destaca que la majoria d’incidents que s’han produït a Menorca, un 40% s’han gestionat durant els mesos d’estiu: 461 en juny, 537 en juliol i 658 en agost.

Xisco Bosch ha recordat que el SEIB 112 atén les 24 hores del dia en quatre idiomes (els dos oficials a Balears i l’anglès i l’alemany), però en determinades franges horàries, segons els coneixements d’idiomes dels operadors i els supervisors també atén en altres llengües, com el francès, l’italià o el neerlandès. Durant l’any passat es van atendre a Menorca 15 incidents en alemany, 161 en anglès, 3 en francès, 3 en italià, i el 87’73% es van atendre en les llengües oficials, en 2.505 incidents l’usuari parlava en castellà (un 60’74%) i en 1.113 en català (26’99%).

Pel que fa a l’activació d’organismes, durant 2013 els bombers van registrar 770 activacions, la Guàrdia Civil 2.770, la Policia Nacional 1.521 i les diferents policies locals 5.415. El SAMU va ser activat en 1.852 ocasions, l’Ibanat en 3.496, la Direcció General d'Emergències en 46, Sasemar en 64 i protecció civil en 53, entre altres organismes.

Per la seva part, el conseller Juanjo Pons, que ha clausurat aquest acte, destaca la importància dels avanços tecnològics en l'eficiència de l'activitat dels serveis d'emergències. “La tecnologia ajuda a aquests professionals a millorar en el seu treball”.

Maó, 20 de març de 2014

 

Compartir:   Publicar en facebook  Publicar en twitter
Més informació
Memòria SEIB112 2013
Imatges relacionades
 
 
Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) El PTI marca el model de desenvolupament de l'illa. Aquí podeu consultar el document en la seva integritat.
Carpeta Ciutadana Carpeta Ciutadana Apropam l'administració a la ciutadania. Els teus expedients a tan sols un clic. Demana el teu PIN CIUTADÀ
Menorca Talaiòtica Menorca Talaiòtica
Web Reserva de Biosfera Web Reserva de Biosfera Informa't de les novetats sobre les funcions de conservació, desenvolupament i de la Reserva de Biosfera.
IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca) IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca)
SAC SAC El Consell ofereix un servei integral d’atenció a la ciutadania. Informa’t de tots els tràmits que hi pots realitzar.
Perfil del contractant Perfil del contractant Contractes, licitacions, contractar, licitar, licitador
BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears
 
 
 

  © Consell Insular de Menorca - Pl. Biosfera, 5 - 07703 MAÓ
 
Avís Legal  |  Accessibilitat  |  Mapa web  |  XHTML 1.0  |  CSS 2.1  |  RSS