Notícies i actualitat

2016, un any d’inflexió per reduir l’estacionalitat

Data : 29/12/2016

2016 ha estat un exercici d’inflexió per a l’activitat turística i per a la política turística a Menorca. Passada la temporada, tots els indicadors confirmen que aquest ha estat un bon any. Arribades, ocupació, despesa, estada, índex de desestacionalització...El comportament de la pràctica totalitat dels indicadors ha estat positiu. I això ha estat així no només per causes conjunturals, sinó també per l’enfocament de les polítiques en matèria de promoció turística.

Indicadors, en positiu

Entre els diferents indicadors que confirmen 2016 com un any d’inflexió per a la indústria turística es troba el d’arribades i, més concretament, les computades en els mesos de primavera i tardor. Enguany, els passatgers arribats a l’abril, maig, setembre i octubre han experimentat un increment interanual de l’11%, diferència que arriba al 30,7% si ens remuntem cinc anys enrere. Són xifres significatives si tenim en compte que el creixement total de turistes s’ha situat en un 9,3% de 2015 a 2016 i en un 22,8% de 2012 a 2016.

També l’indicador d’ocupació hotelera, que amb un 76,7% ha assolit la millor marca dels darrers cinc anys; el d’ingrés per habitació que, amb una mitjana de 78,8 euros d’abril a octubre, s’ha situat un 21,8% per damunt del 2015; el d’estada turística que, segons les dades de l’Ibestat, ha fregat els 6,3 dies quan l’any passat s’havia quedat en 5,8 dies; i el de facturació de les petites i mitjanes empreses del sector serveis, que s’ha mogut durant tota la temporada en termes positius.

Reducció de l’estacionalitat

Les dades sobre arribades de turistes revelen una altra dada rellevant: en els darrers cinc anys l’estacionalitat s’ha reduït en 2,2 punts, passant del 65% de l’any 2012 al 62,8% de l’any 2016, el que vol dir que en aquests moments un 37,2% dels turistes arriben fora de la temporada alta. Especialment significatiu ha estat el darrer any, període en què l’estacionalitat s’ha reduït en 1,2 punts.

L’objectiu amb què treballa la fundació és mantenir el nombre d’arribades i consolidar una proporció entre temporada alta i mitja de 60% - 40% amb vistes a assolir, en un futur, una proporció òptima de 55% - 45%. Aquest nou escenari suposaria la progressiva recuperació d’una temporada turística de sis mesos, amb el que això representaria en termes d’activitat econòmica i estabilitat laboral.

Com mobilitzar el client final?

L’evolució positiva d’aquestes xifres s’explica per qüestions conjunturals, com la progressiva recuperació econòmica a Europa i la inestabilitat d’altres destinacions mediterrànies, però també per la feina feta per millorar i consolidar el posicionament de Menorca com a destinació turística única i competitiva. En aquest sentit, es pot dir que 2016 ha estat també un exercici d’inflexió per a la política turística.

Enguany, la Fundació Foment del Turisme de Menorca ha reforçat tot un seguit d’accions promocionals, en forma de viatges de familiarització i de premsa, campanyes de comunicació en origen, suport a rodatges o iniciatives amb companyies aèries regulars i low cost amb l’objectiu d’arribar directament al client final en mercats prioritaris, com el britànic, l’alemany, el francès o el nacional.

Amb aquesta estratègia, l’ens de gestió turística ha cercat mobilitzar un perfil de turista que opta per planificar les vacances al marge de fórmules tancades, que té poques limitacions pressupostàries i que demostra un gran interès per conèixer la destinació i viure experiències enriquidores, especialment aquelles relacionades amb l’esport, la natura, la cultura i la gastronomia, que són, al cap i a la fi, les branques que més demanda generen avui dia, que més desestacionalitzen i que més contribueixen a millorar el repartiment de la facturació.

Pel que fa als fam trips i press trips, la fundació ha promogut o donat suport a més d’una vintena de viatges de periodistes, bloggers o agents turístics que s’han desplaçat a Menorca per conèixer la destinació i canalitzar les seves vivències cap als potencials clients. Es tracta d’accions de caire experiencial que possibiliten la presència física a l’illa de persones prescriptores, especialitzades en oci i viatges, amb una elevada autoritat i capacitat d’influència. Les més representatives han estat les realitzades a través de les oficines espanyoles de turisme a Londres, Frankfurt o París i amb empreses de touroperació com FRAM o RTK.

La feina feta aquest any per ampliar la xarxa de connexions amb companyies aèries regulars i low cost també ha donat el seus fruits. Dos exemples representatius són l’aposta feta per Germanwings, en el cas d’Alemanya, i British Airways, Jet2 i EasyJet, en el cas del Regne Unit. Les bones xifres registrades aquest any són una raó de pes perquè es renovi l’operativa de cara l’any que ara comença. Així es va avançar a la World Travel Market.

També els rodatges de pel·lícules, anuncis i programes de televisió juguen un paper decisiu a l’hora de mobilitzar el client final. En aquest sentit, la fundació ha col·laborat activament aquest any en més d’una desena d’iniciatives audiovisuals que feien preveure un retorn potencial des d’un punt de vista turístic. Sens dubte, aquest és un dels productes que ha experimentat un major demanda en relació a exercicis anteriors. I, per descomptat, les campanyes promocionals i de màrqueting realitzades en els mercats d’origen per assegurar un impacte positiu en el consumidor final. En aquest cas es tracta d’accions específiques i exclusives sobre Menorca en mitjans especialitzats, ja siguin impresos o digitals.

Maó, 29 de desembre de 2016

 

Compartir:   Publicar en facebook  Publicar en twitter
 
 
Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) El PTI marca el model de desenvolupament de l'illa. Aquí podeu consultar el document en la seva integritat.
Carpeta Ciutadana Carpeta Ciutadana Apropam l'administració a la ciutadania. Els teus expedients a tan sols un clic. Demana el teu PIN CIUTADÀ
Menorca Talaiòtica Menorca Talaiòtica
Web Reserva de Biosfera Web Reserva de Biosfera Informa't de les novetats sobre les funcions de conservació, desenvolupament i de la Reserva de Biosfera.
IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca) IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca)
SAC SAC El Consell ofereix un servei integral d’atenció a la ciutadania. Informa’t de tots els tràmits que hi pots realitzar.
Perfil del contractant Perfil del contractant Contractes, licitacions, contractar, licitar, licitador
BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears
 
 
 

  © Consell Insular de Menorca - Pl. Biosfera, 5 - 07703 MAÓ
 
Avís Legal  |  Accessibilitat  |  Mapa web  |  XHTML 1.0  |  CSS 2.1  |  RSS