Notícies i actualitat

La presidenta Maite Salord explica els motius pels quals s’ha arribat a la rescissió del contracte d’obres de millora del tram Alaior- Maó i les dades sobre la situació actual del projecte de la carretera Me-1

Data : 08/02/2016

La presidenta Maite Salord ha explicat avui els motius pels quals s’ha arribat a la rescissió de mutu acord, entre el Consell Insular de Menorca i la UTE Dragados - Antonio Gomila SA, del contracte d’obres de millora del tram Alaior-Maó. Una proposta d’acord que s’ha aprovat a la Comissió de Govern celebrada avui matí.

Salord ha comunicat que la reforma d’aquest tram no respon únicament a una decisió política sinó també obligada, ja que el projecte de l’obra era inviable per les carències trobades i pel seu sobrecost. En primer lloc, la presidenta ha explicat els antecedents que han dut a l’equip de govern a replantejar el projecte.

El 2007 se signa el conveni de carreteres entre el Consell Insular de Menorca i el Ministeri de Foment, per un import de 63 milions d’euros: 33 dels quals es destinen a la variant de Ferreries i 30 a la Me-1.

Dia 17 de setembre de 2012, la Comissió de Govern del Consell Insular de Menorca va aprovar inicialment el projecte de traçat denominat “Millora de la carretera Me-1 entre Alaior i Maó”, on ja es contemplaven les rotondes a doble nivell, tot i que no hi eren al plec de prescripcions tècniques per a la redacció del projecte de traçat, ni a l’oferta guanyadora. El setembre del 2014 comencen les obres.


El juliol de 2015, amb el canvi de govern, quedà palès el retard en la programació en l’execució de les obres a la carretera Me-1, en tots els trams, respecte a l’addenda signada el desembre de 2014 i aprovada al Ple d’abril de 2015. En aquest sentit, afirma Salord, “vam demanar una reprogramació de les obres al Ministeri de foment, la qual cosa es tradueix en un augment d’un any del termini global d’execució de les obres de la carretera, fins al desembre de 2018. El juliol de 2015, el tram Alaior-Maó era l’únic que s’havia començat. Llavors només hi havia un 20 % de l’obra feta, quan havia de ser un 88 % segons la programació aprovada, la qual cosa significa un retard de 6 mesos d’una obra que havia de durar 14 mesos. A més, la UTE que executava les obres havia presentat, a tres setmanes de començar-les (octubre de 2014), una desviació de pressupost d’un 38 %, més de 2,9 milions d’euros, quan el plec de condicions només permetia un modificat amb un increment màxim del 6,5 %, afegit al 10% que fixa la llei de contractes.

D’altra banda, la presidenta ha recordat la voluntat manifesta de l’actual equip de govern de reduir el projecte per ajustar-lo a les dimensions de Menorca, una illa Reserva de Biosfera. “Llavors ja vam valorar que les rotondes sobredimensionades responen més a criteris polítics que no tècnics”, amb dues conseqüències molt negatives: consum innecessari de territori i una despesa innecessària de milions d’euros.

“Davant aquesta situació, l’equip de govern es posa a fer feina per modificar el projecte, especialment els enllaços més polèmics, cosa que només es pot fer si es rescindeix el contracte”, destaca Salord qui subratlla que “no hem deixat de fer feina en cap moment, de la mateixa manera que amb el tram Ciutadella-Ferreries”.
Tanmateix, al marge del model de carretera que es plantegi, es comencen a detectar dues qüestions preocupants:

1. Imprevisions i carències que revelen la impossibilitat d’executar el projecte adjudicat pel Consell Insular de Menorca per mancances en aquests temes:

- Serveis afectats (Telefònica i GESA, entre altres).
- Talussos
- Drenatge
- Incidències en matèria d’expropiacions
- Canvi de l’eix en planta per reduir costos


2. Problemes pressupostaris:

Amb l’obra adjudicada, els contractes de la direcció d’obra i coordinació de seguretat, les despeses de redacció de projectes i estudis varis, ja s’han consumit els 10 milions d’euros per al tram Maó-Alaior. (Veure quadre adjunt).

“Per tant, donar solució als problemes anteriors, significava un augment de pressupost amb uns doblers que no existien. I qualsevol sobrecost per damunt de l’import del projecte aprovat hauria anat en detriment del pressupost per als altres trams”, senyala la presidenta.

A la vista d’aquesta situació, resulta evident que la rescissió del contracte s’havia de dur a terme, i no només per modificar els enllaços polèmics: el projecte aprovat no es pot executar tal i com està i, a més, “no hi ha pressupost per dur-lo a terme”. Així, i sempre amb l’objectiu prioritari de defensar l’interès públic, es valora que el millor camí és el mutu acord, ja que “evita l’abonament de les indemnitzacions i possibilita l’inici del procediment per adjudicar el nou contracte”. Després de molts mesos de negociacions, s’arriba a un acord pel qual es paguen 112.000 euros a la UTE en concepte de despeses prèvies que, en rescindir-se el contracte, se li han de bonificar.

També s’aprova dur a terme millores en la seguretat del tram, tal com ja s’havia anunciat en un decret de presidència de dia 14 de desembre de 2015. Segons el text refós de la llei de contractes del sector públic, article 225, el contractista té obligació de dur-les a terme i l’administració d’abonar-les.

Finalment, s’han de pagar a la UTE 190.901,06 euros d’obra executada i no prevista dins el projecte (aprovada avui a la Comissió de Govern i que es durà al Ple de dia 15 de febrer), pactada per administració i UTE dia 15 de març de 2015, que tampoc va ser aprovada per l’òrgan de contractació. L’obra executada, així, són 1.815.752,09 euros, que respecte dels 9.164.828,49 euros adjudicats, representa un 19,81 %. D’aquesta obra executada 1.624.851,03 euros van a certificació segons el contracte i 190.901,06 euros van a reconeixement extrajudicial de crèdit perquè van ser executades amb preus contradictoris no aprovats per l’òrgan de contractació. Aquesta obra, en no tenir preu tramitat correctament, ja havia estat avançada mitjançant la certificació d’altres unitats d’obra realment no executades. I d’aquí en deriva una darrera certificació negativa de -167.565,73 euros (que anirà a Ple dia 15 de febrer) que compensa quasi la totalitat d’aquests 190.000 euros.

La proposta de l’equip de govern actual pel que fa al futur del projecte implica continuar el mateix procediment que s’ha iniciat en el tram Ciutadella-Ferreries:

- Inici de l’expedient de contractació per a la revisió i redacció d’un nou projecte constructiu de millora del tram entre Alaior i Maó de la Me-1.

- Mentre es vagi treballant en el nou projecte, s’informarà i es consultarà els ajuntaments de Maó i Alaior dels possibles canvis.

- Es faran exposicions públiques del projecte.

- Es valoraran les aportacions de tots i es durà a aprovació el nou projecte, que estarà en exposició pública per fer-hi les al·legacions que es consideri.

- També s’informarà l’oposició.

La presidenta Maite Salord ha dit que l’objectiu previst per a l’inici d’obres és a finals de 2016 o principis del 2017.


Maó, 8 de febrer 2016


Compartir:   Publicar en facebook  Publicar en twitter
Imatges relacionades
foto Roda de premsa
 
 
Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) Pla Territorial Insular de Menorca (PTI) El PTI marca el model de desenvolupament de l'illa. Aquí podeu consultar el document en la seva integritat.
Carpeta Ciutadana Carpeta Ciutadana Apropam l'administració a la ciutadania. Els teus expedients a tan sols un clic. Demana el teu PIN CIUTADÀ
Menorca Talaiòtica Menorca Talaiòtica
Web Reserva de Biosfera Web Reserva de Biosfera Informa't de les novetats sobre les funcions de conservació, desenvolupament i de la Reserva de Biosfera.
IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca) IDE Menorca (cartografia i mapes de Menorca)
SAC SAC El Consell ofereix un servei integral d’atenció a la ciutadania. Informa’t de tots els tràmits que hi pots realitzar.
Perfil del contractant Perfil del contractant Contractes, licitacions, contractar, licitar, licitador
BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears BOIB - Buttletí Oficial de les Illes Balears
 
 
 

  © Consell Insular de Menorca - Pl. Biosfera, 5 - 07703 MAÓ
 
Avís Legal  |  Accessibilitat  |  Mapa web  |  XHTML 1.0  |  CSS 2.1  |  RSS